Passion 4 Web
Image default
Zakelijke dienstverlening

De rittenregistratiecontrole

De Belastingdienst controleert op een sluitende rittenregistratie, maar hoe kun jij jezelf goed voorbereiden zodat je er zonder problemen door een rittenregistratiecontrole komt? Je leest het in dit artikel.

De Belastingdienst controleert de rittenregistratie

De Belastingdienst controleert bij een rittenregistratiecontrole op het privégebruik van de auto van de zaak. Als een auto van de zaak ook privé wordt gebruikt geldt in veel gevallen de bijtelling, dus hoeft er geen rittenregistratie bijgehouden te worden. Maar als er geen privékilometers met de zakelijke auto worden gereden, dan kan er een zogeheten Verklaring geen privégebruik auto worden getekend. De werknemer kan deze verklaring aanvragen en de werkgever dient hem dan te tekenen. Met een sluitende rittenregistratie moet worden aangetoond dat er niet meer dan 500 kilometer privé is gereden per kalender jaar. De Belastingdienst controleert deze rittenregistratie grondig om hier zeker van te zijn.

Maar hoe controleert de Belastingdienst de rittenregistratie?

Er bestaan verschillende manieren waarop de Belastingdienst de rittenregistratiecontrole uitvoert.

Willekeurige steekproevenSteekproefsgewijs vraagt de Belastingdienst de rittenregistratie op. Hier hoeft geen aanleiding voor te zijn. Bij zo’n steekproef wordt er gecontroleerd of de rittenregistratie juist is en of er niet meer dan 500 kilometer privé is gereden. Hiernaast moet het karakter van ritten overeenkomen met de bestemming. Hiervoor is het erg het verstandig te zorgen dat alle tankbonnen, garagebonnen en agenda’s bewaard blijven. Hier kan de Belastingdienst namelijk naar vragen.

De kentekenscan De Belastingdienst gebruikt het scannen van kentekens vaak als controlemiddel. Hierbij worden kentekens willekeurig gescand. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren op een parkeerplaats bij een drukbezocht evenement of winkelcentrum. Vervolgens wordt er gecheckt of er voor deze auto bijtelling wordt betaald of dat er een verklaring getekend is, waarna de Belastingdienst een controle kan doen op de rittenregistratie.

 

Hiernaast zijn er ook andere manieren waarop de Belastingdienst de rittenregistratie controleert. Zo kan het voorkomen dat de Belastingdienst een algemene controle doet bij het bedrijf en direct de administratie van de voertuigen controleert.

 

Wist je dat de wettelijke bewaartermijn voor een rittenregistratie minimaal 7 jaar is? Dit betekent dat je de ritgegevens van 7 jaar geleden moet kunnen aantonen bij controle van de Belastingdienst. Daarom is erg belangrijk dat je deze administratie zorgvuldig beheert en bewaart.

 

Zo kun je problemen voorkomen

Jij of jouw medewerkers kunnen de rittenregistratie het beste bijhouden met een rittenregistratiesysteem. Dit systeem bestaat uit een klein kastje. De zogeheten black box. Dit kastje wordt in de auto gemonteerd. De gps en bijbehorende software houdt automatisch alle ritgegevens bij verstuurt deze data automatisch naar een persoonlijk dashboard. Jij logt in met een account en download simpel en snel al jouw ritgegevens. Dit scheelt enerzijds heel wat administratieve uurtjes en anderzijds verzekert het je van een volledig sluitende rittenregistratie. Daarbij is je rittenregistratie fiscus proof. Want weet wel… de boetes van de Belastingdienst kunnen hoog oplopen. 

Boetes door een foutieve rittenregistratie eenvoudig voorkomen

De boetes zijn niet mals als uit een rittenregistratiecontrole blijkt dat de rittenregistratie niet klopt. Ze kunnen namelijk tot in de duizenden euro’s oplopen. Het bedrag hangt natuurlijk af of het een verzuimboete is of dat er ook nog een vergrijpboete aan wordt toegevoegd. Lees meer over de boetes van de Belastingdienst bij een foutieve rittenregistratie op belastingdienst.nl. 

https://yeshugo.com/rittenregistratie/

Gerelateerde artikelen

Logistieke dienstverlener voor elke groeiende webshop

Een emmer met tekst bestelt u het best bij deze leverancier

Een boekhouder in Veldhoven gezocht? AD-Vi is de juiste partij