Wat is social media monitoring?

Social media monitoring, nog nooit van gehoord? Wil je jouw online reputatie in kaart brengen of jouw sociale campagnes specificeren op de actualiteiten? Of wil je simpelweg betere keuzes maken binnen jouw contentstrategie? Met social media monitoring kun je op al deze vragen een antwoord geven. In dit blog vertellen wij over social media monitoring en wat dit voor jouw onderneming kan betekenen!

 

Wat wordt er verstaan onder social media monitoring?

Social media monitoring, door velen ook social listening genoemd, is het volgen en documenteren van het social media gedrag van de doelgroep, klanten, influencers en de concurrenten van een onderneming. Door deze gegevens kan een onderneming zoals die van u precies kijken wat wel en niet aanslaat binnen de doelgroep. Met deze gegevens kunt u heel goed inspelen wanneer er een nieuwe contentstrategie ontwikkeld wordt.

 

Al deze eigenschappen van social media monitoring kunnen relevant zijn voor zowel de marketing- als de verkoopactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan het oppikken van trends, campagnes te ontwikkelen en om reputatieschade van uw onderneming tegen te gaan. Social media monitoring is dus erg breed!

 

Continue vat op online gebeurtenissen

Het kan wel eens gebeuren dat u tijdens het monitoren van social media van uw onderneming negatieve berichtgevingen ziet. Omdat door de strakke monitoring dit in een zeer vroeg stadium is opgemerkt, kunnen ondernemingen vaak snel inspringen bij een zogeheten ‘shitstorm’. Hiermee is de kans groot dat u de schade kan beperken en zelfs kan afwenden. 

 

Ik zie u denken, maar wat is dan het verschil tussen social media monitoring en een social media-analyse? Het grote verschil en ook een enorm voordeel meteen voor het monitoren, is dat deze vorm realtime en dus altijd gebeurt. Een social media-analyse gebeurt een keer in de zoveel tijd. Echter worden de gegevens uit de monitoring wel als basis gebruikt in de analyse om globaal een situatie te kunnen schetsen.

 

Tags:

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

In de dynamische wereld van marketing is virale marketing een van de meest begeerde strategieën geworden. Het concept draait om

...

Als je een website hebt, ben je vast bekend met het term “organische resultaten”. Maar wat betekent het nou eigenlijk?

...

Het creëren van een meeslepende eventvideo voor je bedrijf vereist meer dan alleen het vastleggen van beelden van het evenement

...

Zoeken we online iets op, dan gebruiken we negen van de tien keer daarvoor Google. Google is daarbij zó ingespeeld

...

In de dynamische zakelijke omgeving van Eindhoven en omstreken is het aantrekken van het juiste talent cruciaal voor het succes

...

In de wereld van online zichtbaarheid en digitale marketing zijn de drie cruciale elementen die de basis vormen voor een

...

In de dynamische wereld van online marketing is het cruciaal voor bedrijven om zichtbaar te zijn op het internet. Een

...

Spiermassa opbouwen is een fundamenteel doel voor velen die zich bezighouden met krachttraining en fitness. Het proces van spiergroei vereist

...

Geurmarketing is uitgegroeid tot een essentieel instrument voor bedrijven en merken die streven naar het creëren van een onvergetelijke klantbeleving.

...

In de moderne zakelijke wereld speelt online aanwezigheid een cruciale rol, zelfs voor lokale bedrijven. Een professioneel ontworpen website is

...

In de snel digitaliserende wereld van vandaag is online vindbaar zijn van onschatbare waarde geworden voor individuen en bedrijven. Het

...

In het digitale tijdperk, waarin de wereld steeds meer verbonden is via het internet, is online marketing een cruciaal onderdeel

...

Zoekt u een effectieve manier voor het opbouwen van meer lokale naamsbekendheid? Bekijk dan eens de mogelijkheden die Adverteren Boven

...

In de moderne wereld van digitale marketing is het cruciaal om de juiste kanalen te kiezen om je boodschap effectief

...

Wil jij meer online aandacht voor jouw producten of diensten? Overweeg dan eens online te adverteren. Zo bereik je meer

...

Linkbuilden is het proces waarbij u tracht om externe links naar uw website te verkrijgen. Deze links zijn belangrijk omdat

...

Zoals we weten, is er niet één juiste manier om succesvol te zijn. Toch zijn er enkele manieren om meer

...

Je hebt een website en je ziet dat je bezoekers krijgt. Tot nu toe heb je altijd uit je eigen

...