Passion 4 Web
Image default
Banen en opleidingen

Accountmanager worden?

 

Wat doet een accountmanager?

Als deels verkoper en deels klantenservice-medewerker doet een accountmanager alles wat nodig is om klussen voor klanten te klaren. Word jij enthousiast van de gedachte om iets te verkopen én een glimlach bij iemand op het gezicht te toveren? Dan is dit misschien de baan voor jou. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over accountmanagers om te ontdekken of deze job inderdaad bij je past.

Een accountmanager is de tussenpersoon tussen een organisatie en haar klanten. Hij of zij houdt toezicht op de relatie tussen het bedrijf en de klant, leert de behoeften van de klant kennen – zoals wat deze op korte en lange termijn wil bereiken – en zorgt ervoor dat hier gehoor aan wordt gegeven. Een accountmanager is daarom in de eerste plaats een goede communicator en een ‘mensen-mens’. 

Taken van een accountmanager

De voornaamste taak van een accountmanager is nieuwe business binnenhalen en het behouden van bestaande klanten. Ze ontfermen zich dus zowel over externe leads als het huidige klantenbestand. Account managers staan daardoor altijd met één been in de verkoop en met één been in de klantenservice. 

Accountmanagers werken nauw samen met klanten om de behoeften van hun klanten te begrijpen en definiëren, en ontwikkelen vervolgens producten of diensten om aan die behoeften te voldoen. Hun meest fundamentele taak is communiceren; hun vak is relatiebeheer.

Een deel van het werk van een accountmanager bestaat uit het opstellen van budgetten en schema’s om aan de behoeften van hun accounts te voldoen. Ze zorgen ervoor dat deadlines worden gehaald bij productontwikkeling (zoals bij productie- en IT-bedrijven) en klantprojecten (in het geval van diensten). Zij delen ook de agenda’s van klanten met collega’s en leidinggevenden en geven eventuele bezwaren vanuit het bedrijf en (nieuwe) mogelijkheden aan de klant door.

Veel accountmanagers zoeken, vinden en werven ook nieuwe klanten, dus verkoop is ook een deel van hun werk. Het verschil tussen een verkoper en een accountmanager is dat in plaats de accountmanager ook post-verkoop een actieve rol speelt in de relatie. In de reclamewereld kan dat bijvoorbeeld betekenen dat hij of zij toezicht houdt op de verkochte advertenties. In IT kan dit toezicht op de implementatie van een nieuw systeem zijn en het bieden van ondersteuning bij het opleiden van de klant. In de productiesector kan het betekenen dat hij of zij erop toeziet dat bestellingen op tijd worden geleverd.

De primaire taken en verantwoordelijkheden van accountmanagers zijn:

  • het bevorderen van klantrelaties; 

  • samenwerken met verkoop- en marketingteams om presentaties en verkooppraatjes voor te bereiden; 

  • marketingstrategieën en mediavoorstellen ontwerpen; 

  • klantcommunicatie afhandelen en klantrapporten schrijven; 

  • en klantagenda’s communiceren met andere personeelsleden. 

 

Overige taken kunnen bestaan uit het identificeren van nieuwe klanten en potentiële zakelijke kansen en het upsellen van producten en diensten. Het bewaken van budgetten, uitgaven en inkomsten en het uitleggen van kostenfactoren aan de klant behoren ook vaak tot het takenpakket.

Accountmanager salaris

Een accountmanager verdient in Nederland bruto gemiddeld €3.110,- per maand, maar het salaris van varieert op basis van een aantal verschillende factoren, waaronder de locatie, het opleidingsniveau, het carrièreniveau, en het bedrijf. Zo verdienen universitair geschoolde accountmanagers doorgaans meer dan lager geschoolde accountmanagers (€3.520,- universitair geschoold versus €2.545,- HAVO/VWO geschoold). In Loosdrecht (€3.900,-), Utrecht (€3.300,-) en Rotterdam (€3.180,-) verdienen accountmanagers gemiddeld het meest. Ook verdienen freelancers gemiddeld bruto 400 euro per maand meer dan gedetacheerde accountmanagers en 475 euro meer dan accountmanagers in vast dienstverband.

Baankansen accountmanager

Volgens de spanningsindicator van het UWV is de kans op een baan als accountmanager in Nederland op dit moment gemiddeld. Zo staan er momenteel ongeveer 1500 vacatures open voor accountmanagers. De baankansen verschillen enigszins per type accountmanager, opleidingsniveau en werkervaring. Goed opgeleide, ervaren accountmanagers zijn vrijwel altijd gewild in organisaties. Bovendien zijn er ook diverse doorgroeimogelijkheden voor accountmanagers met dergelijke ambities. Een loopbaanontwikkeling tot salesmanager of commercieel directeur behoort bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.

Vaardigheden accountmanager

Als accountmanager dien je jezelf een breed pakket van vaardigheden eigen te maken. De 10 meest genoemde accountmanagement-vaardigheden zijn:

1. Luisteren

Effectieve communicatie begint met goed luisteren. Luisteren wordt vaak als de belangrijkste skill gezien voor accountmanagers, omdat dit essentieel is om de wensen en behoeften van je klant goed in kaart te kunnen brengen. 

2. Time management

Time management is ook een belangrijke vaardigheid voor accountmanagers, omdat er vaak veel van je wordt verwacht en je diverse projecten en verzoeken tegelijkertijd dient te managen. Dit vergt een hoge mate van effectiviteit. 

3. Relaties opbouwen

Relatiemanagement staat aan de basis van het takenpakket van de accountmanager. Ben je in staat om mensen aan je te verbinden en te vriend te houden, ook als je onderweg uitdagingen tegenkomt? Je zult hier veel baat bij hebben in dit vak.

4. Communicatieve vaardigheden

Als accountmanager ben je vooral druk bezig met communiceren. Richting je klant, maar ook met interne stakeholders of collega’s. Sterke communicatieve vaardigheden zijn daarom onmisbaar om succes te boeken.

5. Organisatie-skills

Je zult veel ballen in de lucht moeten houden als accountmanager. Het is daarom geen overbodige luxe om over de nodige organisatorische vaardigheden te beschikken. Zelf oppakken, delegeren, opvolgen of loslaten? Je zult deze keuzes keer op keer moeten maken en de juiste acties eraan moeten verbinden.

6. De behoeften van klanten kennen/begrijpen

Je bent als accountmanager de belangrijkste schakel tussen de klant en jouw bedrijf. Weten wat de klant precies nodig heeft, is daarom essentieel. Zorg ervoor dat je de business of industrie en specifieke uitdagingen van je klant zo nauwkeurig mogelijk in beeld brengt.

7. Aanpassingsvermogen

Als accountmanager dien je vaak snel te schakelen tussen diverse stakeholders. Je dient je daarom steeds aan continu veranderende situaties te kunnen aanpassen en vaak meerdere taken tegelijk op te kunnen pakken.

8. Empathie

Zonder empathie wordt accountmanagement een lastige taak. Inlevingsvermogen in de situatie of omstandigheden van je klant, helpt je namelijk om beter met hen te communiceren en sneller een gepaste oplossing te vinden wanneer zich problemen voordoen.

9. Vragen stellen

Je zult als accountmanager de juiste vragen moeten kunnen stellen om de benodigde informatie boven tafel te krijgen. Als je dit op een tactvolle en effectieve manier kunt doen, kun je een hoop onnodige obstakels in de klantrelatie voorkomen.

10. Passie overbrengen

Wie zelf niet bevlogen is over hetgeen dat hij of zij doet of verkoopt, kan anderen hier meestal ook maar moeizaam voor enthousiasmeren. Als je succesvol wilt zijn als accountmanager, dien je een gezonde dosis passie voor je werk en je bedrijf mee te brengen. 

Opleiding tot accountmanager

Accountmanagers hebben meestal een bachelordiploma in bedrijfskunde, sales of een ander relevant vakgebied nodig. Om een hogere positie te verwerven en meer te kunnen verdienen, kiezen veel accountmanagers ervoor een masterprogramma te volgen, meestal in bedrijfskunde of marketing.

Je kunt er ook voor kiezen om een training of cursus te volgen die zich specifiek richt op het ontwikkelen van een bepaalde benodigde vaardigheid, zoals een training accountbeheer, verkoop, Salesforce of communicatie.

Ontdek meer op Springest Beroepen

Op Springest Beroepen vind je duizenden beroepen, ingedeeld in dertien verschillende beroepsklassen, zoals ICT, onderwijs en vervoer en transport. In samenwerking met Textkernel, specialist in machine-intelligentie op het gebied van arbeidsmarktinformatie, heeft Springest de benodigde vaardigheden voor elk van deze beroepen verzameld en deze aan de bijpassende opleidingen, trainingen en cursussen gekoppeld. Zo ontdek je in een paar klikken welke skills je nodig hebt voor welk beroep en hoe je deze zo snel mogelijk aanleert.

Gerelateerde artikelen

Filiaalmanager

Mooie wenkbrauwen maken met cursus wenkbrauwen epileren en verven

Hyoptheekacceptant: een veelzijdige functie in finance